Çin sadece yerli üretim donanım ve yazılım kullanacak



Financial Times / 08.12.2019

Çin kamu kurumlarında yabancı bilgisayar donanım ve yazılım kullanımına son veriyor. Financial Times gazetesinin haberine göre, Çin'deki tüm devlet kurumlarına yabancı ekipman ve yazılımları üç yıl içinde yerli üretim muadilleriyle değiştirme talimatı verildi. Çin’in söz konusu adımı, yerli teknoloji şirketlerini desteklemek için kamu ve özel sektörü seferber etme çabasının bir parçası. Ülkenin "Made in China 2025" planı, teknoloji bağımsızlığına yönelik özel hedefler de içeriyor.

ABD'nin, ulusal güvenlik risklerini öne sürerek Çin menşeli teknolojilerin kullanımına sınırlamalar, telekomünikasyon devi Huawei ve yapay zeka şirketi SenseTime gibi Çin’in en büyük teknoloji şirketlerine yönelik yasaklar getirmesine karşılık olarak Çin'in bu hamlesinin HP, Dell ve Microsoft gibi Amerikan firmalarına ağır bir darbe vurması muhtemel.

Değiştirilecek donanım sayısı 30 milyonu bulabilir

Gelecek yıl başlayacak süreçte, 20-30 milyon adet yabancı donanımın değiştirilmesinin gerekeceği tahmin ediliyor.

Çin kamu kurumlarındaki ithal bilgisayar donanımlarının yaklaşık %30'unun 2020'de, %50'sinin 2021'de ve kalan kısmının ise 2022'de yerli üretim ekipmanlarla değiştirileceği düşünülüyor. Çin’in Windows ve macOS gibi işletim sistemlerine uygun alternatifler bulup bulamayacağını ise zaman gösterecek.

Ayrıca, “yerli üretim” tanımının nasıl yapılacağı da kolay olmayacak gibi görünüyor. Örneğin, Çinli bilgisayar üreticisi Lenovo, ABD'den Intel tarafından üretilen işlemcileri ve Güney Kore'den Samsung'un ürettiği sabit diskleri kullanıyor.

tercumeodasi.org